امروز دوشنبه  ۸ تير ۱۴۰۵

۱۴۰۵/۰۳/۳۱- ۱۶:۱۴

از زمان بسته شدن تنگه هرمز، عراق به دلیل توقف صادرات نفت نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار زیان دیده است

دیده بان اقتصادی «اکو عراق» روز شنبه 1405/03/30 اعلام کرد که عراق از زمان بسته شدن تنگه هرمز حدود ۳۵۰ میلیون بشکه از صادرات نفت خود را از دست داده است؛ رقمی‌که ارزشی نزدیک به 37.7 میلیارد دلار دارد. این نهاد همچنین خواستار تسریع در اجرای پروژه الشام الجدید شد و آن را گزینه‌ای راهبردی برای ایجاد مسیرهای جایگزین صادرات و کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی دانست.

دیده بان اقتصادی «اکو عراق» روز شنبه 1405/03/30 اعلام کرد که عراق از زمان بسته شدن تنگه هرمز حدود ۳۵۰ میلیون بشکه از صادرات نفت خود را از دست داده است؛ رقمی‌که ارزشی نزدیک به 37.7 میلیارد دلار دارد. این نهاد همچنین خواستار تسریع در اجرای "پروژه الشام الجدید" شد و آن را گزینه‌ای راهبردی برای ایجاد مسیرهای جایگزین صادرات و کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی دانست.

در بیانیه این رصدخانه که به خبرگزاری شفق نیوز رسیده، آمده است که عراق پیش از بسته شدن تنگه هرمز در ۲۸ فوریه گذشته، ماهانه بین ۱۰۳ تا ۱۰۷ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کرد.

این نهاد توضیح داد که بسته شدن تنگه در پی جنگ منطقه‌ای باعث کاهش شدید صادرات نفت عراق شده است. میزان کاهش صادرات در ماه‌های مختلف به شرح زیر بوده است:

ماه مارس: ۸۴ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۴۹ بشکه

ماه آوریل: ۹۳ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۸۷۰ بشکه

ماه مه: ۹۲ میلیون و ۸۰۱ هزار بشکه

ماه ژوئن تا زمان انتشار گزارش: حدود ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه

این گزارش در پایان تأکید کرد که پروژه «الشام الجدید» یک ضرورت راهبردی فوری برای تضمین ثبات صادرات نفت عراق و ایجاد مسیرهای جایگزین در برابر تهدیدهای ژئوپلیتیکی علیه گذرگاه‌های دریایی به شمار می‌رود؛ به‌ویژه اینکه اقتصاد عراق حدود ۹۰ درصد به درآمدهای نفتی وابسته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما